Siirry sisältöön

Nuorten kiinnostusta vammaisalaa kohtaan heräteltiin yhteistyössä tubettaja Pinkku Pinskun kanssa

VAVE-hankkeen yhtenä tavoitteena oli kirkastaa vammaisalan brändiä ja vaikuttaa uudella tavalla nuoriin. Ajatus yhteistyöstä tubettajan kanssa kyti hanketyöntekijöiden mielissä hankkeen alusta lähtien. VAVE-hankkeen yhtenä kohderyhmänä ovat nuoret ja nuoret aikuiset. VAVE-hankkeen projektityöntekijä Katja Kirjalainen toteaa: ”Halusimme suunnata markkinointia sinne, missä kohderyhmän ihmiset ovat eli someen”.

Hankkeen viestintää toteutettiin osatoteuttajien somekanavien kautta, jolloin valtaosa seuraajista oli jo vammaisalaa tuntevia. Viestintää tuli suunnata heille, joilla ei vielä ollut kokemusta vammaisalasta. Kuuluisien tubettajien suosio on nuorten keskuudessa suurta ja he ovat tämän ajan suuria vaikuttajia. Sopivan tubettajan avulla olisi mahdollista saada näkyvyyttä, jota ei muilla keinoin olisi saatavissa. Kaupallisen yhteistyön tekemisestä tubettajien kanssa ei vammaisalalta juurikaan ole kokemusta.

Hankkeessa tehtiin laajaa selvitystyötä sopivan tubettajan löytämiseksi. Hanke aloitti yhteistyön Pinkku Pinskun kanssa. Yhteistyössä toteutettiin YouTubeen myday-tyyppinen video, jossa Pinkku Pinsku viettää hauskan päivän Elli Haverisen ja hänen siskonsa Rea Talgrenin kanssa. Lisäksi yhteistyöhön kuului TikTok-video, sekä Pinkku Pinskun ja Rea Tallgrenin postaukset ja stoorit Instagramissa.

@pinkkupinsku

Kaupallisessa yhteistyössä Vammaisalan vetovoiman ja koulutuksen kehittäminen (VAVE)-hankkeen kanssa. Mitä mietteitä sulle herää vammaisalasta? Mulla tulee sunnuntaina video jossa puhutaan aiheesta enemmän <3 #vetoavammaisalalle #er #vipuvoimaaeulta #eteläsavonelykeskus

♬ original sound – Hsubuibui – Hsubuibui

Ensimmäisenä vuorokautena YouTube-video ylitti 30 000 katselukerran rajan. Kommentit videosta olivat positiivisia ja aihe koettiin tärkeänä. Yhteistyössä toteutettu TikTok-video keräsi huikeat yli 480 000 katselukertaa ensimmäisenä kuukautena.

Yhteistyön tekeminen oli positiivinen kokemus. Saadut tulokset vahvistivat näkemystä siitä, että somekanavien kautta vaikuttaminen on oikea tapa lähestyä nuoria.  Tapa viestiä ja innostava sisältö lisää vaikuttavuutta.