Siirry sisältöön

Oppisopimus antaa oivan mahdollisuuden vammaisalan opiskeluun ja alalle työllistymiseen

Pitkähiuksinen henkilö käyttämässä kannettavaa tietokonetta ikkunan edessä.
Oppisopimus on joustava, yksilöllinen ja käytännönläheinen tapa hankkia ammatti. Se sopii kaikenikäisille. Kouluttautuminen on mahdollista työtä tehden, ja samalla saa palkkaa sekä työkokemusta. Oppisopimusta varten tarvitaan työpaikka, jossa oppiminen tapahtuu, ja jossa työnantaja sitoutuu koulutustehtävään.

Oppisopimus voidaan solmia uuteen tai jo voimassa olevaan työsuhteeseen tai se voi olla osa opiskelijan ammatillisen tutkinnon suorittamista myös opintojen aikana.

Tavoitteena voi olla ammatillinen perustutkinto, ammattitutkinto, erikoisammattitutkinto tai tutkinnon osa tai ammatillista osaamista täydentävä muu koulutus. Työaika oppisopimuksessa on vähintään 25 h/vko.

Opiskelu on käytännönläheistä, sillä opiskeluajasta noin 80 % on työelämässä oppimista, jota täydennetään oppilaitoksen oppimisympäristöissä toteutettavilla opinnoilla.

Tasapainoa oppimiseen käytännön työn ja koulun yhdistelmästä

Vammaistyön oppisopimusopiskelija Heidi Kinnusen mielestä oppisopimus on hyvä mahdollisuus ja koulutusmuoto perheelliselle, koska työstä saa palkkaa ja siten opiskelu onnistuu taloudellisesti.

Heidin ja Eila Tallqvistin, joka hänkin on vammaistyön asumispalveluyksikössä oppisopimuksella opiskelemassa lähihoitajaksi, näkemyksen mukaan opiskelumuoto on erittäin hyvä käytännön tekijälle ja käytännössä oppijalle.

Heidän mukaansa työn lomaan sijoittuvat koulupäivät helpottavat opiskelua, koska oppilaitoksessa voidaan käydä yhdessä opiskeltavia asioita läpi, jolloin ihan kaikki ei jää itsenäisesti työstettäväksi. Kumpikin on myös samaa mieltä siitä, että koulupäivät tuovat vaihtelua työn tekemiseen.

Opiskelija tasavertaisena työyhteisön jäsenenä

Työpaikan ohjaajan tehtävänä on työpaikalla ohjata opiskelijaa tavoitteisesti tutkinnon ammattitaitovaatimusten mukaiseen osaamiseen ja antaa palautetta opiskelijan osaamisen kehittymisestä. Eilan mielestä on tärkeää, että työnantaja arvostaa opiskelijan työpanosta ja antaa opiskelijan ohjaajalle aikaa opastaa ja opettaa työtä.

Heidi ja Eila toteavat yhteisestä suusta, että oppisopimustyöpaikalla on opiskelija otettu hyvin vastaan, neuvoja ja apua on saanut kaikilta työntekijöiltä.

Heidän mielestään työpaikalla pidetään opiskelijaa tasavertaisena työntekijänä, jolloin saa oikeaa vastuuta ja monipuolisen käsityksen työstä sekä erilaisia työn tekemisen tyylejä. Niistä alkaa sitten muotoutua oma ammatillinen työn tekemisen tapa.

Kiinnostaako oppisopimuksella opiskelu?

Kannattaa olla rohkeasti yhteydessä työpaikkoihin ja tiedustella oppisopimuksen mahdollisuutta. Kun työnantaja tarjoaa opiskelijalle oppisopimuskoulutuspaikan, niin sen jälkeen oppisopimusasiat hoidetaan kaikkien osapuolten kesken kuntoon oppilaitoksen toimesta.


Kaisa Niemelä

Vammaisalan vetovoima ja koulutuksen kehittäminen (VAVE) -hanke

Lehtori, THM, Ammattiopisto Samiedu